Terapia neurorozwojowa dziecka zgodna z Koncepcją Karela i Berty Bobath z uwzględnieniem innych wiodących metod"
Kierowany do: pedagodzy specjalni, logopedzi, terapeuci zajęciowi, , psycholodzy, pielęgniarki, fizjoterapeuci i wszyscy zainteresowani poniższym programem
Program kursu:
1. Co to jest terapia neurorozwojowa?
2. Koncepcja i metoda Karela i Berty Bobath.
3. Podstawowe założenia wybranych metod używanych w terapii dzieci.
4. Rozwój fizjologiczny ruchowy dziecka.
5. Rozwój fizjologiczny odruchowy dziecka.
6. Rozwój motoryczny patologiczny dziecka.
7. Patologie w zakresie rozwoju odruchowego.
8. Konsekwencje odruchów słabych i przetrwałych.
9. Charakterystyka najczęstszych zaburzeń ruchowych ze szczególnym uwzględnieniem MPD.
11. Podstawy neuroplastyczności mózgu.
12. Zasady właściwej pielęgnacji dziecka.
13. Akcesoria i pomoce funkcjonalne w rozwoju dziecka: analiza zalet i wad (nosidełka, chusty, chodziki, pchacze, skoczki, rowerki biegowe i inne).
14. Elementy otoczenia niewskazane w opiece nad dzieckiem.
15. Wspomagania w terapii dziecka z opóźnieniem ruchowym w zakresie motoryki dużej aż do osiągnięcia chodu.
16. Specyficzne techniki wspomagające terapię.
17. Napięcie mięśniowe: podstawy fizjologiczne.
18. Patologie w napięciu mięśniowym i ich konsekwencje: wiotkość, spastyczność.
19. Podstawowe formy terapii w spastyczności.
20. Formy terapii w przykurczach: fizykoterapia, terapia ruchem, zaopatrzenie ortopedyczne, łuski.
21. Łuski gipsowe (technika wykonania) jako element terapii przykurczy.
23. Mobilizacja łopatki, mobilizacja miednicy.
24. Sposoby terapii w obniżonym napięciu mięśniowym, pozycje wspierające, wspomagania.
25. Sposoby terapii w zaburzeniach czucia powierzchownego, głębokiego.
26. Sposoby terapii w asymetrii.
27. Sposoby terapii w kręczu szyi.
28. Podstawy terapii ruchem w uszkodzeniu splotu barkowego.
29. Sposoby terapii przetrwałych odruchów: analiza, diagnoza, terapia.
30. Rozwój fizjologiczny aktywności stóp dziecka.
31. Patologie w obrębie stóp, obraz, diagnoza u dziecka małego.
32. Testy diagnostyczne stóp u dziecka starszego.
33. Sposoby terapii stopa końska.
34. Sposoby terapii stopa płasko-koślawa.
35. Sposoby terapii stopa piętowa.
36. Sposoby terapii stopa szpotawa.
37. Zasady pionizacji.
38. Analiza chodu fizjologicznego.
39. Problemy w zakresie chodu: analiza i diagnoza.
40. Sposoby wsparcia chodu.
41. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie kończyn dolnych.
42. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie kończyny górnej.
43. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie mobilności: zasady doboru wózka inwalidzkiego dla dziecka,
balkoniki.
44. Trakt orofacjalny: wspomagania dla karmienia, picia, gryzienia, połykania z wykorzystaniem
pozycji i metody kinesiotapingu w logopedii.
45. Terapia zajęciowa: problemy i potrzeby.
46. Terapia zajęciowa: rozwój chwytu.
47. Terapia zajeciowa: co wpływa na sprawność ręki.
48. Terapia zajęciowa: przygotowanie pozycji ciała i ręki.
49. Terapia zajęciowa: zasady stosowane przy grafomotoryce.
50. Terapia zajęciowa: zasady wdrażania formy zabawowej.
51. Terapia zajęciowa: pomoce funkcjonalne.
52. Diagnostyka w ocenie rozwoju ruchowego dziecka.
53. ICF w ocenie potrzeb dziecka.
54. Układanie planu terapii zgodnie z ICF: cele długo terminowe, krótkoterminowe.
55. Analiza przypadków, globalna ocena problemów dziecka, terapia kompleksowa.
Cel szkolenia
Program kursu:
1. Co to jest terapia neurorozwojowa?
2. Koncepcja i metoda Karela i Berty Bobath.
3. Podstawowe założenia wybranych metod używanych w terapii dzieci.
4. Rozwój fizjologiczny ruchowy dziecka.
5. Rozwój fizjologiczny odruchowy dziecka.
6. Rozwój motoryczny patologiczny dziecka.
7. Patologie w zakresie rozwoju odruchowego.
8. Konsekwencje odruchów słabych i przetrwałych.
9. Charakterystyka najczęstszych zaburzeń ruchowych ze szczególnym uwzględnieniem MPD.
11. Podstawy neuroplastyczności mózgu.
12. Zasady właściwej pielęgnacji dziecka.
13. Akcesoria i pomoce funkcjonalne w rozwoju dziecka: analiza zalet i wad (nosidełka, chusty, chodziki, pchacze, skoczki, rowerki biegowe i inne).
14. Elementy otoczenia niewskazane w opiece nad dzieckiem.
15. Wspomagania w terapii dziecka z opóźnieniem ruchowym w zakresie motoryki dużej aż do osiągnięcia chodu.
16. Specyficzne techniki wspomagające terapię.
17. Napięcie mięśniowe: podstawy fizjologiczne.
18. Patologie w napięciu mięśniowym i ich konsekwencje: wiotkość, spastyczność.
19. Podstawowe formy terapii w spastyczności.
20. Formy terapii w przykurczach: fizykoterapia, terapia ruchem, zaopatrzenie ortopedyczne, łuski.
21. Łuski gipsowe (technika wykonania) jako element terapii przykurczy.
23. Mobilizacja łopatki, mobilizacja miednicy.
24. Sposoby terapii w obniżonym napięciu mięśniowym, pozycje wspierające, wspomagania.
25. Sposoby terapii w zaburzeniach czucia powierzchownego, głębokiego.
26. Sposoby terapii w asymetrii.
27. Sposoby terapii w kręczu szyi.
28. Podstawy terapii ruchem w uszkodzeniu splotu barkowego.
29. Sposoby terapii przetrwałych odruchów: analiza, diagnoza, terapia.
30. Rozwój fizjologiczny aktywności stóp dziecka.
31. Patologie w obrębie stóp, obraz, diagnoza u dziecka małego.
32. Testy diagnostyczne stóp u dziecka starszego.
33. Sposoby terapii stopa końska.
34. Sposoby terapii stopa płasko-koślawa.
35. Sposoby terapii stopa piętowa.
36. Sposoby terapii stopa szpotawa.
37. Zasady pionizacji.
38. Analiza chodu fizjologicznego.
39. Problemy w zakresie chodu: analiza i diagnoza.
40. Sposoby wsparcia chodu.
41. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie kończyn dolnych.
42. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie kończyny górnej.
43. Wybrane zaopatrzenie ortopedyczne w zakresie mobilności: zasady doboru wózka inwalidzkiego dla dziecka,
balkoniki.
44. Trakt orofacjalny: wspomagania dla karmienia, picia, gryzienia, połykania z wykorzystaniem
pozycji i metody kinesiotapingu w logopedii.
45. Terapia zajęciowa: problemy i potrzeby.
46. Terapia zajęciowa: rozwój chwytu.
47. Terapia zajeciowa: co wpływa na sprawność ręki.
48. Terapia zajęciowa: przygotowanie pozycji ciała i ręki.
49. Terapia zajęciowa: zasady stosowane przy grafomotoryce.
50. Terapia zajęciowa: zasady wdrażania formy zabawowej.
51. Terapia zajęciowa: pomoce funkcjonalne.
52. Diagnostyka w ocenie rozwoju ruchowego dziecka.
53. ICF w ocenie potrzeb dziecka.
54. Układanie planu terapii zgodnie z ICF: cele długo terminowe, krótkoterminowe.
55. Analiza przypadków, globalna ocena problemów dziecka, terapia kompleksowa..
Grupa docelowa
- fizjoterapeuci
- logopedzi
- neurologopedzi
- lakarz neurolog
- pedagodzy specjalni
Certyfikaty
po ukończeniu uczestnicy otrzymują certyfikat potwierdzający udział wydany przez Fizjoterapia Emilia Mikołajewska
Prowadzący
dr hab. Emilia Mikołajewska, prof. UMK, specjalista fizjoterapii
Autorka m.in. 16 książek, w tym "Metoda NDT-Bobath w terapii osób dorosłych” oraz Terapia neurorozwojowa dzieci
Harmonogram
kurs organizowany na zamówienia grup zorganizowanych lub firm szkoleniowych
Informacje podstawowe
- Organizator: Fizjoterapia Emilia Mikołajewska
- Rodzaj szkolenia: Zamknięte
Cena: 8500 zł Netto
Dane kontaktowe
Osoba kontaktowa: Emilia Mikołajewska